Aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen.

De thema’s van Projects4Learning vormen een nieuwe en originele manier om complexe onderwerpen aan leerlingen aan te bieden. De onderzoeksvragen en activiteiten leiden tot het maken van nieuwe verbindingen in hun denken. Elk visueel thema-overzicht zorgt ervoor dat de leerling het hele onderwerp kan overzien, op elk moment weet met welk onderdeel hij bezig is en hoe dat in verband staat met de rest.

Doelgroep

Projects4Learning is geschikt voor alle leerlingen van 4 tot 16 jaar en realiseert daarmee een doorlopende leerlijn van PO naar VO. De visuele thema-overzichten in de vorm van posters en de online leeromgeving vormen samen Projects4learning. Daarnaast is een overzicht van de kerndoelen, van didactische werkvormen en een handleiding beschikbaar.

  • Groep 1 t/m 8 PO

  • Onderbouw VO

Structuur

Projects4Learning bestaat uit twee onderdelen. Het visuele thema-overzicht, de kern van Projects4Learning en de online leeromgeving. De cyclische opbouw van Projects4Learning is ontworpen om de leerkracht en leerling inzicht te geven in de ontwikkeling van zijn kennis. Elk thema wordt 2 tot 3 maal herhaald. Dit zorgt voor een beter begrip en kennis van het thema. Het proces bestaat uit dezelfde stappen: van introductie tot evaluatie, van grote vragen naar opdrachten. Vrijheid maar met voldoende houvast.

  • Cyclisch opgebouwd
  • Elk thema bestaat uit een rijke omgeving van achtergrond tot “Grote vragen” van opdrachten tot experimenten
  • Stappenplan van introductie tot evaluatie

Differentiatie

De thema-overzichten zijn ontworpen om groepdoorbrekend te werken en ook verder gevorderde leerlingen zeer uitdagende problemen voor te kunnen leggen. Projects4Learning is dus geschikt voor alle leerlingen!

  • Differentiatie op niveau, tempo en interesse
  • Verdiepingsopdrachten voor de gevorderde leerling
  • Onderzoeksvragen geven ruimte om eigen talent te benutten

Formatief evalueren

Projects4Learning werkt volgens het principe van “formatief evalueren”. Elke leerling werkt aan een eigen portfolio. De borging voor het behalen van leerdoelen is het portfolio. Dit toont aan dat inzichten en vaardigheden verworven zijn. Het houdt per leerling in beeld wat de vorderingen van de leerling binnen het thema zijn. Het streven is een groeiende verantwoordelijkheid voor het eigen leren.

  • Elk thema eindigt met evaluatie en reflectie om terug te kijken op leerdoelen
  • Formatief toetsen
  • Portfolio